Dituding Mengandung Lemak Babi, Ini Jawaban Pihak Downy Malaysia

219 views Leave a comment
Dituding Mengandung Lemak Babi, Ini Jawaban Pihak Downy Malaysia

Dailymoslem – Beberapa waktu lalu, masyarakat Malaysia dihebohkan dengan beredarnya berita mengenai kandungan lemak babi yang terdapat dalam salah satu merek pelembut pakaian.

Kabar tersebut bermula ketika seorang netizen yang menanyakan kebenaran kandungan lemak babi kepada pihak Downy Amerika melalui media sosial Facebook. Pihak Downy Amerika membenarkan bahwa dalam produknya terdapat kandungan lemak babi. Berita ini lantas menggegerkan masyarakat Malaysia yang bermayoritas Muslim dan banyak di antaranya menggunakan produk pelembut pakaian Downy.

(Baca juga: Downy Mengandung Bahan Babi Gempakan Malaysia)

Menanggapi hal tersebut, Downy Malaysia kemudian mengeluarkan pernyataan yang mengklarifikasi bahwa produk yang dikeluarkan oleh Downy Malaysia berbeda dengan produk yang dikeluarkan oleh Downy Amerika.

Formula produk kami yang dijual di Malaysia tidak sama dengan formula yang digunakan di Amerika Syarikat dan juga dihasilkan di kilang yang berbeza. Maklumat yang dikonsi di laman FB yang lain adalah khusus kepada produk yang dijual di Amerika Syarikat.” Tulis Downy Malaysia seperti yang dilansir dailymoslem dari halhalal.com.

Pihak Downy Malaysia juga menjelaskan bahwa varian produk Downy disesuaikan dengan wilayah pemasaran, yang artinya, pihak Downy tidak menambahkan campuran bahan yang diharamkan bagi umat Muslim jika produk tersebut dipasarkan di wilayah mayoritas Muslim seperti Malaysia.

Kami mereka (membuat) produk kami dengan mengambil kira keperluan pelanggan kami di setiap pasaran produk kami diual. Kami mempunyai beberapa variasi produk untuk memenuhi keperluan yang berbeza di setiap pasaran.” Lanjut Downy Malaysia.

Baca juga:

7 Cara Menghilangkan Baju Dari Bau Apek Di Musim Hujan

Baju Ayah Perokok Bisa sebabkan Radang Paru-Paru Pada Anak

Ribuan Kuman Menempel Pada Baju Baru Di Toko

Warna-warna Baju yang Bisa Meningkatkan Percaya Diri

Inspirasi Model Baju Muslim Terbaru

(Visited 840 times, 1 visits today)