Ketahui 4 Tingkatan Rezeki yang Diberikan Allah untuk Setiap Orang

124 views Leave a comment
Ketahui 4 Tingkatan Rezeki yang Diberikan Allah untuk Setiap Orang

Dailymoslem – Setiap orang yang diciptakan Allah di dunia telah dilengkapi dengan rezekinya masing-masing, tidak ada satu orang pun yang tidak dijamin oleh Allah.

Namun, rezeki yang didapatkan setiap orang tidaklah sama, bergantung pada usaha yang ia lakukan dan juga cara kita bersyukur atas rezeki yang telah didapatkan. Berikut inilah 4 tingkatan rezeki yang diberikan Allah untuk setiap makhluk-Nya.

Tingkat Pertama, Rezeki yang Dijamin oleh Allah

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman yang artinya:

“Tidak suatu binatangpun (termasuk manusia) yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin oleh Allah rezekinya.” (Q.S Hud: 6)

Yang berarti, semua orang yang ada di dunia ini pasti sudah mendapatkan rezeki dasarnya masing-masing selama ia hidup dan bergerak.

Tingkat Kedua, Rezeki Sesuai dengan Apa yang Diusahakan

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman yang artinya:

“Tidaklah manusia mendapat apa-apa kecuali apa yang telah dikerjakannya.” (QS. An-Najm: 39)

Artinya, semua yang kita dapat bergantung pada seberapa besar usaha kita untuk menjemput rezeki. Usaha yang besar akan menghasilkan rezeki yang besar, usaha yang kecil akan menghasilkan rezeki yang kecil.

Tingkat Ketiga, Rezeki yang Lebih Bagi Orang yang Pandai Bersyukur

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman yang artinya:

“…Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” (QS. Ibrahim: 7)

Rezeki tingkat ketiga ini khusus untuk mereka yang bersyukur atas rahmat Allah yang telah diberikan padanya, membelanjakan hartanya di jalan yang benar sebagai bentuk syukurnya atas rezeki yang telah didapatkan.

Tingkat Keempat, Rezeki Istimewa dari Arah yang Tidak Diduga-Duga Bagi Orang yang Bertakwa dan Bertawakkal Kepada Allah

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman yang artinya:

“…Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan) nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketantuan bagi tiap-tiap sesuatu.” (QS. At-Thalaq: 2:3)

Sesungguhnya janji Allah itu nyata, jika kita menjalankan apa yang diperintahkan Allah di dalam Al-Qur’an, maka kemudahan akan kita dapatkan. Insha Allah.

(Visited 513 times, 1 visits today)



RELATED ITEMS